Jesień i zima to czas zwiększonej zachorowalności na choroby infekcyjne. Prawdopodobieństwo jest jeszcze wyższe u osób, które zaniedbują kondycję organizmu: źle się odżywiają, prowadzą siedzący tryb życia, mają dużo stresu i zaniedbują codzienny relaks.

Żeby odpowiednio wzmocnić się przed sezonem zachorowań, nie ma sensu czekać na jesienną zmianę aury. Najlepiej zacząć już latem. Co można zrobić, aby  nawet pomimo chłodów choroby omijały nas z daleka?

Jakie czynniki związane ze stylem życia źle odbijają się na odporności?

Układ odpornościowy to skomplikowany system, działający jak tarcza ochronna wobec atakujących nas każdego dnia bakterii, wirusów, grzybów, pasożytów i alergenów.

Aby jednak mógł działać sprawnie i skutecznie, potrzebuje wsparcia z zewnątrz, na przykład dostarczanych wraz z pożywieniem witamin, minerałów i antyoksydantów. Istotne są również nasze drobne, codzienne nawyki.

Niektóre czynniki związane ze stylem życia mogą bowiem znacznie osłabiać odporność, co przekłada się na częstsze zapadanie na choroby. Są nimi:

  • niedobór snu,
  • stres, przepracowanie,
  • brak aktywności fizycznej,
  • palenie papierosów (czynne i bierne),
  • częste przyjmowanie antybiotyków,
  • pesymistyczne nastawienie do życia i brak poczucia humoru (u ludzi przejawiających te cechy występuje zwykle wyższy poziom stresu, co negatywnie odbija się na zdrowiu).(1)

Już jeden z powyższych czynników może negatywnie wpłynąć na odporność, gdy natomiast w grę wchodzi więcej, wówczas podatność na choroby może być jeszcze wyższa. Na szczęście są sposoby, aby to zmienić.

Jak naturalnie wzmocnić odporność?

Wiedza na temat czynników ryzyka obniżenia odporności jest punktem wyjścia do pozytywnych zmian w stylu życia. Warto wprowadzać je już kilka tygodni przed rozpoczęciem jesieni, aby zdrowo wejść w nowy sezon.

Tym bardziej, że proponowane przez specjalistów nawyki są bardzo przyjemne: wysypianie się, praktykowanie technik relaksacyjnych (medytacja, joga), unikanie towarzystwa osób palących, codzienna aktywność fizyczna (co najmniej 3 razy w tygodniu przez 30-60 minut), pozytywne podejście do życia.(1,2)

Już pod koniec lata należy też hartować organizm, czyli usprawnić mechanizm termoregulacji. Aby zahartować ciało, należy więc stopniowo przyzwyczajać je do niskich temperatur.(2)

Osoby, które spędzają urlop nad morzem, mogą hartować się poprzez kąpiele, oczywiście w bezpiecznych, strzeżonych miejscach. Jeśli ten sposób nie jest możliwy, wówczas zalecane są prysznice, z naprzemiennym ciepłym i chłodnym natryskiem.

Oprócz tego spacery na świeżym powietrzu nawet wówczas, gdy temperatury spadają – nie należy wówczas opatulać się odzieżą, natomiast ważne, aby cały czas być w ruchu. Aktywność poza domem warto kontynuować również jesienią i zimą, a w przypadku wątpliwości, czy stan zdrowia na to pozwala, najlepiej skonsultować się z lekarzem.

Jaka dieta najlepiej wesprze system immunologiczny?

Zagadnienie wpływu diety na odporność jest bardzo szerokie, warto jednak przyswoić sobie kilka podstawowych zasad. Pierwszą jest unikanie cukru i słodyczy. Po spożyciu słodzonych napojów efekt spadku odporności utrzymuje się nawet przez kilka godzin. Kto więc regularnie sięga po słodkie przysmaki, może częściej padać ofiarą chorób.

Ważną rolę w zachowaniu zdrowia odgrywa tez dieta bogata w witaminę C, beta-karoten i cynk. Radą, którą często można usłyszeć od specjalistów do spraw żywienia, jest sięganie po różnokolorowe warzywa i owoce, takie jak jagody, cytrusy, jabłka, kiwi, grejpfruty, cebula, czosnek, szpinak, kapusta, brokuły, marchewki, słodkie ziemniaki, pomidory, papryka.(3,4)

Lato i jesień to czas, kiedy wieloma warzywami i owocami możemy zajadać się w wersji świeżej, natomiast zimą warto sięgać po przetwory i mrożonki. Im bardziej zróżnicowany i kolorowy jest jadłospis, tym zdrowiej, dlatego dobrze jest skusić się na eksperymenty.

W ciepły dzień można pozwolić sobie na orzeźwiającą lemoniadę z limonką, imbirem, miętą i miodem (zwłaszcza imbir i miód świetnie wpływają na odporność), dobrym pomysłem jest też jedzenie sałatek i zup jarzynowych – krem z brokułów albo czerwonych warzyw to pyszne dania, wręcz naszpikowane witaminami i antyoksydantami.

Czy aby wesprzeć dietę, konieczna jest suplementacja?

Jeżeli odporność potrzebuje szczególnego wzmocnienia, na przykład u kogoś, kto często choruje lub nie ma czasu zatroszczyć się o dietę, wówczas można sięgnąć po wysokiej jakości preparat.

Wsparcie układu immunologicznego umożliwiają oleje rybne, a udowodnione właściwości w tym zakresie ma olej z wątroby rekina, dokładniej zawarte w nim alkiloglicerole.

Preparaty Ecomer zawierają standaryzowany i oczyszczony olej z wątroby rekina grenlandzkiego, którym można wspomóc się w okresie jesienno-zimowym, ale też o każdej porze roku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

Pamiętaj jednak, że kluczowe są zdrowa dieta i tryb życia, a suplementy diety powinny być tylko ich uzupełnieniem.(5)

Bibliografia:

  1. 10 Ways You’re Wrecking Your Immune System. https://www.prevention.com/life/g20503010/10-ways-youre-harming-your-immune-system/?slide=1 Data dostępu: 5.07.2019
  2. Od czego zależy odporność? https://www.mp.pl/pacjent/dieta/wywiady/90034,od-czego-zalezy-odpornosc Data dostępu: 5.07.2019
  3. How can my diet affect my immune system? https://www.webmd.com/cold-and-flu/qa/how-can-my-diet-affect-my-immune-system Data dostępu: 5.07.2019
  4. Burgess L. The best foods for boosting your immune system. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322412.php Data dostępu: 5.07.2019
  5. Ecomer odporność (olej z wątroby rekina grenlandzkiego) – kapsułki. https://www.mp.pl/pacjent/leki/lek/82649,ecomer-odpornosc-kapsulki Data dostępu: 5.07.2019