Wiosenna pogoda bywa kapryśna. Jednego dnia rozpieszcza nas słońce, drugiego może szaleć wiatr i deszcz. Dlatego o tej porze roku nietrudno o przeziębienie.

Czy istnieją skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności i uchronienie się przed infekcjami? Jak układać jadłospis, żeby wzmocnić organizm i czy warto uzupełnić go o suplementy? Przeczytaj kilka słów na ten temat.

Filary silnej odporności

Na sprawne działanie systemu immunologicznego składa się wiele czynników. Przewlekła choroba, przyjmowanie leków, zaniedbywanie diety, przepracowywanie się – to typowe przyczyny spadku naturalnej odporności.

Tymczasem warto o nią dbać, bo nawracające infekcje, tym bardziej o ciężkim przebiegu, wiążą się z koniecznością przyjmowania leków oraz opuszczania pracy lub szkoły. Czasami zwykłe przeziębienie może zepsuć plany i wiąże się z poczuciem straty czasu na chorobę.

Aby wzmocnić naturalną odporność, czasami wystarczą drobne zmiany w stylu życia, takie jak:

  • unikanie palenia papierosów (również biernego),
  • regularna aktywność fizyczna,
  • utrzymywanie prawidłowej masy ciała (zarówno niedowaga, jak i nadwaga mogą osłabiać organizm),
  • wysypianie się,
  • praktykowanie technik relaksacyjnych oraz na tyle, jak dalece to możliwe, eliminacja czynników, które powodują intensywny i przewlekły stres.1

Dieta a system immunologiczny

Potężnym wsparciem dla naturalnej odporności jest dieta. Dziś, kiedy sklepowe półki uginają się od produktów naszpikowanych cukrem, izomerami trans, konserwantami, barwnikami, wzmacniaczami smaku, a także „wygodnymi” gotowymi daniami, które można odgrzać w kilka chwil, łatwo zapomnieć, że jedzenie służy nie tylko szybkiemu zaspokojeniu głodu i apetytu, ale także dostarczeniu organizmowi paliwa, które umożliwia nam aktywność fizyczną i intelektualną oraz walkę z chorobami.

W kontekście odporności najczęściej wymienia się takie składniki odżywcze jak witaminy A, C, D, E, kwas foliowy, cynk oraz żelazo. Ich dostarczenie organizmowi jest możliwe dzięki urozmaiconej diecie, w której honorowe miejsce zajmują warzywa, owoce, orzechy, nasiona (dyni, słonecznika, sezamu), jaja, ograniczone porcje wysokiej jakości mięsa i ryb.

Istnieje także lista produktów szczególnie zalecanych w okresach zwiększonej podatności na infekcje lub wspomagająco na czas powrotu do zdrowia. Należą do nich:

  • czosnek – jego wyjątkowe właściwości wynikają z zawartości siarkoorganicznego związku zwanego allicyną; oprócz tego, że czosnek poprawia odporność, wpływa pozytywnie na układ krążenia,
  • imbir – świetnie rozgrzewa, redukuje stan zapalny, a nawet wspomaga terapię przewlekłego bólu,
  • kiszonki i fermentowane napoje mleczne – są naturalnym źródłem probiotyków, dlatego pomagają odbudować osłabioną florę bakteryjną jelit,
  • brokuły – zawierają kluczowe dla odporności witaminy A, C i E oraz cenne antyoksydanty.23

Układając codzienne menu, postaraj się, aby było jak najbardziej kolorowe, wówczas dostarczysz organizmowi szeroką gamę ważnych dla zdrowia składników odżywczych.

Czy suplementy diety mogą wzmocnić odporność?

Rynek suplementów diety jest ogromny i trudno stwierdzić, który preparat jest najlepszy i czy jego przyjmowanie w ogóle ma sens. Warto pamiętać, że żaden suplement nie może zastępować zróżnicowanej diety, a ponadto, że nadmiar niektórych witamin i minerałów może być tak samo szkodliwy, jak ich niedobór.

Kolejną ważną kwestią jest jakość preparatów. Zawsze rozsądnie jest zapoznać się z informacjami na opakowaniu, mówiącymi o tym, co zawiera preparat, w jakiej dawce, dla kogo jest przeznaczony, w jakim celu należy go przyjmować.

Osoby przewlekle chore i przyjmujące leki powinny sprawdzić, czy dany suplement jest dla nich bezpieczny i czy nie wchodzi w interakcje z lekami, gdyż taka sytuacja może być bardzo niebezpieczna. Najlepiej skonsultować się w tej sprawie ze swoim lekarzem.4

Jaki preparat wspomoże naturalną odporność organizmu wiosną? Wartościowym uzupełnieniem diety jest standaryzowany olej z wątroby rekina grenlandzkiego, źródło cennych dla zdrowia alkilogliceroli.

Są to związki, które w niewielkich ilościach występują w ludzkim organizmie: kobiecym mleku, szpiku kostnym, śledzionie, wątrobie. Alkiloglicerole zawarte w oleju z wątroby rekina są solidnym wsparciem dla układu immonologicznego i odporności, co zostało potwierdzone badaniami.5

Dzięki temu organizm lepiej radzi sobie w momentach osłabienia, związanych nie tylko ze zmianą sezonu, ale także z przepracowaniem, stresem, intensywnym wysiłkiem fizycznym (o swojej odporności powinni pamiętać sportowcy!), problemami ze skomponowaniem zdrowej diety lub innymi czynnikami.

Bibliografia:

  1. How to boost your immune system. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system Data dostępu: 13.05.2019
  2. Gifford D. 10 ways to strengthen your immune system. https://www.smallfootprintfamily.com/10-ways-to-strengthen-your-immune-system Data dostępu: 13.05.2019
  3. Schend J. 15 Foods That Boost the Immune System. https://www.healthline.com/health/food-nutrition/foods-that-boost-the-immune-system Data dostępu: 13.05.2019
  4. Rehagen T. How to Choose Vitamins and Supplements. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/prevention-15/vitamins/how-choose-vitamins-supplements Data dostępu: 13.05.2019
  5. Nowicki R., Barańska-Rybak W. Olej z wątroby rekina jako terapia wspomagają-ca w atopowym zapaleniu skóry. Pol. Merk. Lek., 2007, XXII, 130, 312