Nawyki żywieniowe wpływają na stan całego organizmu. Im bardziej nasycone w cenne składniki odżywcze są pokarmy, które lądują na naszych talerzach, tym lepszy wygląd, kondycja, samopoczucie, odporność, a nawet pamięć i koncentracja.

Mózg jest bowiem intensywnie pracującą maszyną, która nieustannie potrzebuje paliwa napędowego. Co więc jeść, aby dostarczyć mu mocy? Jakich produktów unikać, żeby nie osłabiać jego działania? Poznaj kilka wskazówek.

Co jeść, żeby wspomóc pracę mózgu i ułatwić sobie naukę?

Zasady diety na dobrą pamięć i koncentrację opierają się na podstawowych regułach zdrowego odżywiania się.

Warto jednak wiedzieć, że niektóre produkty mają szczególnie pozytywny wpływ na pracę mózgu, dlatego warto o nich pamiętać, układając codzienne menu. Spośród produktów roślinnych są nimi:

  • Jagody – mają mnóstwo właściwości zdrowotnych, które zawdzięczają przede wszystkim antocyjanom – związkom o charakterze przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym (usuwają z organizmu nadmiar wolnych rodników), częste jedzenie jagód może także zapobiegać problemom z pamięcią, związanym ze starzeniem się organizmu.
  • Brokuły – są wybitnie zdrowym warzywem, a w skład długiej listy komponentów odżywczych, które się w nich kryją, wchodzi witamina K, biorąca udział w procesie krzepnięcia krwi i pozytywnie wpływająca na pamięć, co potwierdziło kilka badań naukowych.
  • Kurkuma – przyprawa będąca składnikiem słynnego curry, która nadaje potrawom apetyczny, złocisty odcień; zawarta w niej kurkumina to wyjątkowy związek, który potrafi pokonywać barierę krew-mózg, przez co bezpośrednio oddziałuje na jego komórki. Badania wykazały, że może poprawić pamięć nawet u osób z chorobą Alzheimera. Ponadto kurkumina łagodzi objawy depresji i wspomaga wzrost nowych komórek nerwowych.
  • Pestki dyni – są znakomitą przekąską dla osób uczących się i pracujących, gdyż zawierają magnez, cynk, miedź i żelazo, które stanowią dobrą pożywkę dla komórek mózgu.
  • Ciemna czekolada – stanowi zdrowy substytut czekolady mlecznej, która niestety dostarcza nam głównie kalorii. Ciemna czekolada to natomiast przekąska bogata w antyoksydanty oraz zawiera kofeinę, która działa pobudzająco. Jedno z badań wykazało, że osoby jedzące więcej ciemnej czekolady miały lepsze wyniki w zadaniach umysłowych w porównaniu do uczestników, którzy nie jej otrzymywali.(1,2,3)

Zdrowe tłuszcze dla sprawnej pracy mózgu

Na pamięć i koncentrację wpływa wiele czynników, w tym dostateczna podaż witamin, minerałów i antyoksydantów. Jednak nie można zapominać, że podstawowym budulcem mózgu jest tłuszcz, dlatego trzeba mu go systematycznie dostarczać.

Znaczenie ma jednak jego jakość. O ile nadmiar tłuszczu nasyconego, dostarczanego głównie przez produkty zwierzęce, nie sprzyja ogólnemu zdrowiu, co dotyczy również układu nerwowego, to jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe stanowią dla niego doskonałe źródło energii do działania.

Skąd je czerpać?

Oczywiście świetnym źródłem są oleje roślinne, na przykład olej lniany albo oliwa z oliwek. Ponadto orzechy, które często poleca się jako przekąskę na czas zwiększonego wysiłku umysłowego.

Jednak zwykle na szczycie listy zalecanych produktów znajdują się ryby, szczególnie łosoś, pstrąg czy sardynki, będące dobrym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, genialnie wpływających na pamięć i zdolność uczenia się.(1,3)

Tłuszcze rybie mają zresztą bardzo wszechstronny wpływ na zdrowie i to nie tylko ze względu na zwartość kwasów omega-3. Na przykład olej z wątroby rekina, dostarczany w preparatach Ecomer, jest bogaty w alkiloglicerole, które znakomicie wpływają na odporność.

Alkiloglicerolestymulują procesy krwiotwórcze, zwiększają liczbę leukocytów oraz limfocytów B, CD i T, nasilają także fagocytozę, czyli proces „pożerania” antygenów. Badania wykazały także, że mają działanie przeciwnowotworowe.(4)

Warto więc wspomóc się nim w okresach zwiększonej podatności na infekcje, gdyż walka z chorobą nie sprzyja ani owocnej nauce, ani pracy.

Bibliografia:

  1. Jennings K-A. 11 Best Foods to Boost Your Brain and Memory. https://www.healthline.com/nutrition/11-brain-foods Data dostępu: 17.07.2019
  2. Burgess L. 12 foods to boost brain function. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324044.php Data dostępu: 17.07.2019
  3. Boost your memory by eating right. https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/boost-your-memory-by-eating-right Data dostępu: 17.07.2019
  4. Alkiloglicerole. http://onkologiawpolsce.pl/alkiloglicerole/ Data dostępu: 17.07.2019