Układ immunologiczny to system narządów, dzięki którym mogą działać mechanizmy odporności. Każdego dnia organizm ma kontakt z mnóstwem drobnoustrojów, jednak większość z nich nie jest dla niego szkodliwa właśnie dlatego, że układ immunologiczny stanowi wobec nich tarczę ochronną.

Są jednak sytuacje, kiedy mechanizmy te nie spełniają do końca swojej funkcji, co skutkuje osłabieniem i podatnością na choroby. Jakie są możliwe przyczyny tego stanu i jak wzmocnić odporność?

Obniżona odporność – jak się objawia?

Spadek odporności objawia się przede wszystkim poprzez łatwą zapadalność na infekcje, które też mają cięższy przebieg i mogą nawracać. Są to nie tylko infekcje układu oddechowego, jak przeziębienia, zapalenia zatok, oskrzeli czy płuc, ale również zakażenia skórne lub powtarzające się drożdżyce.

Osoby ze słabą odpornością mogą też mieć większą tendencję do zaburzeń autoimmunologicznych, stanów zapalnych, anemii, problemów ze strony układu pokarmowego, takich jak spadek apetytu, biegunki czy skurcze brzucha. Dzieci ze słabą odpornością natomiast nie tylko często są chore, ale też słabiej rosną. 1 2

Jakie są prawdopodobne przyczyny spadku odporności?

Zwiększona podatność na infekcje dotyczy pacjentów chorujących na niektóre przewlekłe schorzenia, na przykład cukrzycę, wirusowe zapalenie wątroby, niektóre nowotwory. Czynnikiem silnie obniżającym odporność jest także zakażenie wiru-sem HIV.

Również przyjmowanie niektórych leków może zaburzyć mechanizmy odpornościowe. Znajdują się wśród nich kortykosteroidy, inhibitory kalcyneuryny, cyklosporyna, interferony i wiele innych. Leki te nazywamy immunosupresantami. 3

Czasami jednak przyczyny spadku odporności są związane ze stylem życia i wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że niektóre nawyki zwiększają podatność na choroby.

Możemy wyróżnić co najmniej 5 takich czynników, którymi są:

1. Stres

Krótkotrwały stres przed rozmową o pracę albo po rodzinnej sprzeczce to nieodłączna część naszego życia. Jednak przewlekły i intensywny stres może być bardzo szkodliwy.

Obniża odporność również w sposób pośredni, bo osoby pod wpływem stresu nie wysypiają się i mają skłonność do używek, na przykład papierosów, co ma kolejne negatywne skutki zdrowotne.

Jakie są skuteczne sposoby na pokonanie stresu? Na przykład joga, medytacja, masaże, spędzanie czasu na realizacji swoje-go hobby. 1

2. Niedobór składników odżywczych

Jedzenie może dawać siłę, energię i zdrowie lub przeciwnie. Gdy na talerzu lądują produkty ubogie w składniki odżywcze, za to bogate w cukier, złej jakości tłuszcz i chemiczne dodatki, wówczas dieta odbija się negatywnie na samopoczuciu i może obniżać odporność. Podobne konsekwencje ma także stosowanie źle zbilansowanych diet odchudzających, tym bardziej głodzenie się.

Dlatego zadbaj o zdrowy i kolorowy talerz, jedz dużo warzyw, owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych, w ograniczonych ilościach mięso, nabiał i ryby. Pamiętaj, że ryby są nie tylko źródłem wartościowego białka, ale także tłuszczu, który dobrze wpływa na ogólne zdrowie.

Jeśli czujesz, że twój organizm potrzebuje wzmocnienia, możesz również wspomóc go preparatem zawierającym olej z wątroby rekina grenlandzkiego, który ma udowodnione działanie zwiększające odporność. 1 2 4

3. Siedzący tryb życia

Aktywność fizyczna to dobry sposób na zachowanie szczupłej sylwetki i sprężyste-go ciała. Pomaga też uwolnić endorfiny, obniżające poziom stresu, przez co korzystnie wpływa na zdrowie.

Osoby, które mają znacznie obniżoną odporność, muszą jednak uważać z intensywnością ćwiczeń, która nie powinna być zbyt wysoka. Zawsze trzeba dopasować tempo do swojej kondycji i możliwości. 1 5

4. Nadmierne spożywanie alkoholu

Zbyt częste sięganie po napoje wyskokowe to nie tylko obciążenie dla wątroby. Jedne z badań wykazały, że słabość do alkoholu przekłada się na częstsze wirusowe i bakteryjne infekcje układu oddechowego. Jeśli więc nie masz czasu i ochoty na choroby, poprzestań na okazjonalnym toaście. 5

5. Samotność

Niektóre z czynników osłabiających odporność są dosyć zaskakujące. Wyniki ba-dań na zwierzętach, opublikowane w 2014 roku na łamach „Journal of Neuroimmunology”, dowodzą, że poczucie samotności zwiększa w organizmie stres oksydacyjny (zaburzona równowaga między ilością wolnych rodników a przeciwutleniaczy) i obniża odporność. Naukowcy radzą, że aby poprawić odporność, czasami wystarczy kogoś mocno przytulić. 5

Bibliografia:

    1. Sampson S. How to stay healthy with a weak immune system. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324930.php Data dostępu: 13.05.2019
    1. Carey E. Immunodeficiency Disorders. https://www.healthline.com/health/immunodeficiency-disorders Data dostępu: 13.05.2019
    1. Giorgi A. About Immunosuppressant Drugs. https://www.healthline.com/health/immunosuppressant-drugs Data dostępu: 13.05.2019
    1. Shark liver oil. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-956/shark-liver-oil Data dostępu: 13.05.2019
  1. Dallas E. 9 Surprising Ways You’re Weakening Your Immune System. https://www.everydayhealth.com/news/9-surprising-ways-youre-weakening-your-immune-system/ Data dostępu: 13.05.2019